الثلاثاء، 27 مارس 2012

الإنسان و البشر و البني آدم

في واحد صديق ليا كان في مرة بيكلمني على معادلة الحياة. بما إننا مهندسين في بعض فا بنحسب كل حاجة بالمعادلات.
كان قاللي إن المعادلة بسيطة جدا و هي بتتكون من 3 حاجات مجموعة على بعض و هما: الإنسان و البشر و البني آدم.
الكلام غريب شوية في البداية بس تابعني للآخر.
 يعني ايه إنسان؟
   الانسان جزء من كينونة كل واحد فينا و اللي هو بيعبر عن وجودة ككائن حي عاقل يعيش و يتعايش. و الانسان ده ليه حاجات مختلفة عن حاجات البني آدم و البشر ألا و هي الجواز المستقر و السكن الحلو و المعيشة الكريمة و الأكل النضيف. أكيد كل واحد فينا نفسه يسكن في حتة هادية و يركب عربية مريحة و سريعة و يتجوز واحدة تخليه مبسوطة طول عمره. و لما  الحاجات دي بتتحقق بتقدر تقول على نفسك عايش كإنسان مش حيوان. غالبا الانسان بيتحقق في حياة كل و احد فينا سواء بدري أو متأخر.
 طب يعني ايه بشر؟
   البشر هو إنك تعترف بالجزء اللعوب في حياتك. طبعا الحياة مش كلها شغل و دراسة و عبادة بس. ساعات الواحد مننا بيحب يخرج و يضحك و سلعات كمان بيحب يعيط و يتنرفز و يزعق. ده غير حاجة الواحد مننا لإنه يسمع مزيكا و يجرب الحاجات الغلط زي شرب السجاير و الحشيش و الخمرة. عشان كده الجزء ده منك هو البشر اللي بيغلط زيه زي أي مخلوق تاني على الأرض. الإنسان مهما كان عاقل فهو برضه في جزء منه حيواني. و لاازم يكون واضح فيه جدا. و الجزء ده مش كلنا بنحققه في حياتنا و في ناس بتفشل في تحقيقه بسبب الكبت اللي بيتربى عليه طول حياته.
طب و البني آدم؟
   البني آدم بقى هو الجزء الكبير جدا منك اللي نفسه يبقى ليه قيمة كبيرة وسط مجتمعه. و بيحتاج تعب الدنيا و الآخرة عشان تحققه. البني آدم هو إنك تموت و الناس فاكراك بحاجة بتفيدهم كل يوم. سواء كانت الحاجة دي علم ولا أداة ولا فلوس ولا حتى حكمة. اللي حققوا حتة البني آدم مننا قليلين عشان نعظمنا منهمك في تحقيق الجزئين التانيين مننا اللي هما الانسان و البشر. و للأسف معظم اللي بيبقوا بني آدمين مبيبقوش محققين انسانيتهم و بشريتهم بالكم الكافي اللي يخليه شخص كامل.
       المعادلة عمرها ما بتتحقق 100% بس اللي بيتعب أكتر هو الي بيبقى محقق المعادلة بنسبة كبيرة.
  أنا حبيت أثير المموضوع ده عشان محدش ياخد شخص واحد بس مثال أعلى ليه. على الأقل خد تلاتة من الناس أمثلة عليا: واحد بني آدم و التاني بشر و التالت إنسان. و يا حبذا لو كان التلاتة دول محققين المعادلة الكاملة بنسبة كبيرة.
     من ضمن الأسباب التانية برضه اللي خلتني أكتب المقال ده هو إن في ناس بتفتخر بالدحيح اللي مقضي حياته كلها مذاكرة. و ناس تانية بتفتخر بشخص مدردح و بيعرف يتعامل مع أي نوع من الناس و مع ذلك فاشل في شغله أو جاهل. و ناس تانية بتفتخر بالعظماء اللي من كتر حبهم لليشرية ضحوا بإنسانيتهم و بشريتهم عشان يفيدوا المجتمع. وده في نظري شيء مش كويس.
  كون إنك ترضى عن نفسك 100% هيخليك تحس إنك بني آدم. و إحساس البني آدم عمره ما هيكون حلو إلا لما تبقى إنسان و بشر في نفس الوقت. متمسكش في حاجة واحدة و تجحد فيها من الآخر و على بلاطة.
 و بالعقل.....مش عربية نقل!!!!!
                                                                    السير فيروتشي 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق