السبت، 7 أبريل 2012

خطبة الجمعة التالتة


وانا راجع البيت النهاردة, لمحت بعيني تلفزيون في قهوة بيعرض تصريح من حازم صلاح أبو اسماعيل من داخل جامع.
    للأسف أنا صريح و وشي مكشوف و مش بحب أسكت على حاجة شايفها غلط.
      مصر ما خلصتش منها قاعات المؤتمرات أو قاعات المجتمعات عشان يبقى في لقاء في جامع. تاني حاجة....أنا بتوجه بسؤال للناس الي نظمت اللقاء ده. على انت معتبر إنك تستخدم جامع لهدف سياسي ده شيء مستحب و مش حرام؟
     لما يبقى المكان الوحيد اللي مبيفرقش ما بين انسان و التاني و هما بيصلوا لربهم يتعمل فيه لقاء مع مرشح رئاسة ذو تيار معين يبقى معنى كده إن الجوامع للناس الي بتتبع التيار الإسلامي في البلد فقط. و إن الانسان اللي بيتبع تيار ليبرالي أو يساري أو فلولي ده ميبقاش من أبناء الجوامع.
   تالت حاجة: فلنفترض إن حازم صلاح أبو اسماعيل ليه مؤيدين مسيحيين و عازين يحضروا اللقاء ده. أكيد أصحاب الجامع ده مش هيرضوا يدخلوهم و بالتالي تحصل تفرقة شبه طائفية بين مؤيدين لمرشح واحد. ده في حد ذاته هيضعف الحملة الانتخابية لحازم.
     كل اللي عايز أقوله إنه الجامع ده رمز ديني و مقدس جدا عند المسلمين و اللي فعلا بيحب دينه يبعد الرمز الغالى ده عن خلافات و حكايات السياسة القذرة اللي بتحصل في البلد. الجامع ده مكان للتعبد و قراءة القرآن و الدروس الدينية. ميبفعش أستخدم مكان بسجد فيه للاببنا في إني أهتف فيه لإنسان مهما كانت أهميته في البلد لأنه عمره ما هيبقى في عظمة ربنا سبحانه و تعالى.
طب و الحل؟
    مصر مليانة قاعات للمؤتمرات و قاعات للمناسبات و قاعات للاجتماعات. ده غير إنه ممكن الللقاء ده يتذاع من مكتب المرشح نفسه و يبقي مباشر علي يوتيوب. في بدل الحل ألف.
و بالعقل...مش عربية نقل!!!!
                                        السير فيروتشي  

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق