الأربعاء، 18 أبريل 2012

الشماعة اياها


كتير مننا بيفشل في حاجة في حياته. مننا اللي بيفشل في انه يبقى متدين واللي بيفشل في إنه ناجح دراسيا و اللي بيفشل في علاقة عاطفية. بس للأسف عمرنا ما بنتعلم, لأن كل واحد مننا عنده شماعة اسمها شماعة الفشل. أيييييوة كلنا عندنا شماعات.
        الشماعات نوعين: شماعة فردية و شماعة جماعية
   الشماعة الفردية دي هي شماعة بتخص فرد واحد و الحلو فيها انها بتاعتك لوحدك يعني محدش هاييجي يبرشط عليك فيها. تعلق عليها فشلك كله بأه براحتك. دايما لما تروح تلعب بلاي ستيشن مع واحد صاحبك و تغلبه خمسة صفر يروح قايلك أصل أنا مصدع أو الدراع بايظ. في مثل مصري بحبه أوي ألا و هو: "الشاطرة تغزل برجل حمار"
       الشماعة الفردية بأه مغرية أوي و بتريحنا كتير. دايما بتلاقيها جنبك لما بتحس بالفشل. أصل انا ساكن بعيد...أصل انا كان عندي برد...أصل الامتحان كان صعب...أصل أنا كان عندي ميتنج. و الميزة الحلوة اللي فيها إنك مش بتبص انت علقت عليها حاجات قد ايه لأنها بتستحمل كتير.
   الشماعة الجماعية بأه دي عبارة عن شماعة كبيرة أوي في الحجم بتخص مجموعة كاملة من الناس. أصل النجيلة بتاعة الملعب وحشة....أصل مصر مش تونس...أصل مجلس الشعب لسه مخدش وقته عشان يبقى كويس...أصل المرشد قال كده.  و دي شماعةحلوة جدا لأنها مع كل تعليقة بتبرر موقف مجموعة كاملة.

     الشماعات كلها بلاستيك عموما و هييجي عليها وقت و هتتكسر. و كل واحد في حياته عنده شماعة واحدة بس. لما تتكسر شماعتك هتعمل ايه؟
    مش غلط انك تعترف بغلطك. بالعكس مع كل غلطة انت بتتعلم حاجة. مش عيب تكون غلطان في اختيارك في الانتخابات او تكون غلطان في إنك عاملت شخص بطريقة معينة. أو وانت سايق مشيت يمين بدل ما تمشي شمال. العيب انك تحمل على شماعتك كتير. لأنك طول ما انت بتعلق على الشماعة هدومك مش هتتغسل. قصدي يعني مش هتعرف تخوص نفس التجربة و تتصرف صح. اتعب عقلك لمدة خمس دقايق و فكر في الغلطة اللي غلطها و شوف انت عملت كده ليه او فشلت في ده ليه؟ هتلاقي مليون سكة توديك للتصرف الصح. متعيبوش على الشركات اللي بتطلب موظفين بخبرة, الخبرة بتيجي من الغلط. ممكن تكون قديم بس شماعتك تقيلة.
    لو شماعتك تقيلة متشتكيش من الحياة و تقعد تعيط طول الليل. بدل متقرف نفسك, اكسر شماعتك و شوف الهدوم اللي عايزة تتكوي و اللي عايزة تتغسل. هتلاقي بعد كده الدولاب بتاعك مليان هدوم تلبسها. لو مش فاهم انا قصدي ايه, اقرأ المقال من الأول تاني. و لو مفهمتش برضه متدخلش البلوج تاني عشان البلوج ده للناس اللي بتشغل دماغها بس.

 اكسر الشماعة....و بالعقل..مش عربية نقل!!!
                                             السير فيروتشي 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق