الاثنين، 23 أبريل 2012

I speak London bester than you does


مس راندا كانت دايما بتقول: "لو جه قبل الفعل آم أو إز أو آر أو واز أو وير يبقى على نطول نحط أي إن جي في آخر الفعل."
 أتحدي إنه مفيش بني آدم فيكي يا مصر ماسمعش الجملة دي قبل كده من مدرس الانجليزي بتاعه. طول عمرنا كنا بنتعلم الانجليزي بطريقة التزغيط. وين ما فازر كام, آي واز واتشينج تي في. و دي تقريبا الجملة الوحيدة اللي معظمنا فاكرها في الانجليزي.
      بعد دراسة اللغة دي لمدة 14 سنة تبقى معرفتنا الوحيدة عن الانجليزي هو الجملة دي. لما ييجي أي واحد أجنبي يتكلم معاك بتبقى في نص هدومك و بتوصل في الآخر لحل مثالي....لغة الإشارة..اللغة اللي محدش فينا درسها.
     تفتكروا العيب فينا؟ و لا في المدرسين؟ و لا في نظام التعليم؟ و لا في اللغة نفسها؟
       بكل طيبة خاطر, أنا شايف إن جميع الأطراف مشاركين في الجريمة الشنيعة دي. أبقى واخد شهادة من مدرسة ثانوية تشهدلي إني دارس انجليزي لمدة 14 سنة و في الآخر أبقى مش عارف اتكلم انجليزي كويس. دي جريمة برأيي لازم تتحاكم بسببها المنظومة التعليمية في مصر. بس هل بكده الطالب عداه العيب و قزح؟ لأ طبعا ده الطالب و كمان أهل الطالب مشاركين في الجريمة. الطالب من دول يا عيني بيصحى الصبح و يلبس لبس المدرسة و يشيل شنطة فيها 1500 كتاب خارجي و يروح الفصل بتاعه يكر اللي حفظه اليوم اللي قبله و يروح بشوية معلومات مبهمة و مش مفهومة مطالب منه إنه يحفظها. مفيش قدامه حل إنه يحفظها. محدش فيهم فكر إنه يحاول يفهم فيلم أجنبي من غير ما يقرأ الترجمة أو حتى يقارن الترجمة بالسمع. و الأب و الأم طالما شايفين الفوووول مااارك في الشهادة يبقى هما مطمنين على مستقبل الولد و فاكرين إنه هيروح "بلاد بره" يقول للأجانب على الكلام اللي هما مش عارفينه (على رأي يونس شلبي الله يرحمه).
      بس المدرسه هي المؤثر الأساسي في الجريمة الشنيعة دي. لأن الطالب طالما اتخرج من ثانوي مبيعرفش يتكلم لغة تانية يبقى ده نصب و احتيال و غش و المفروض استرداد مصاريف كل السنين المدرسية. و يا الدفع يا الحبس!!!
     محدش سأل نفسه الأطفال بتوع نزلة السمان اللي عمرهم ما دخلوا مدارس بيتكلموا لغات كتيرة إزاي؟ تلاقي الواد من دول بيتكلم انجليزي و فرنساوي و إيطالي و روسي لو تحب. هو ن كتر ممارسته للغة بقى بيتكلم كويس و أحسن من انضف خريج ثانوي عام. عشان كده نفسي في المدرسة يطبقوا جزء من المادة بتاعة اللغة في ممارسة اللغة. يعني الحصة نفسها تبقي كلها بالانجليزي و المدرس يفتح موضوع عام و يتكلم فيه و يتناقش مع الطلبة. و مع الوقت هتلاقي العيال كلها بتتكلم أحسم مني و منك. زي ما بنعرف نفهم بعض بلغة الإشارة من كتر ما خدنا على التعامل بيها ممكن نفهم بعض بالانجليزي لو أخدنا لساننا عليها.
  With the mind….not truck :D
السير فيروتشي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق