الجمعة، 27 أبريل 2012

عصير مخ


بصوا بقى محدش يحكم على كلامي من بداية المقال ده و خليكوا معايا للآخر و لو مش عاجبك المقال اعمل كومنت و ناقشني.
     أنا في حاجة بتضايقني جدا في الناس المتدينة بصفة عامة سواء كان مسلم أو مسيحي. دايما بيسمع كلام الدعاة بالحرف و بيعتبر كلامه صح مية في المية. محدش فيهم بيحط في دماغه إن الداعية ده بشر زيه زينا و ممكن يغلط و ممكن بفتي في حاجة غلط. و في نفس الوقت برضه في ناس بتختلق كل حاجة و كل معلومة و حكم الدين في حاجات كتير من دماغهم. 
      ما علينا. ناس كتير بتسأل الداعية في تقريبا كل حاجة في حياتهم. يا شيخنا لو ركبت الميكروباص جنب واحدة ست حرام و لا حلال؟ طب لو خدت مكافأة من رئيسي في الشغل و هو راجل فاسد حرام ولا حلال؟ و قيس على الأسئلة دي كتير بقى. المشكلة مش في الأسئلة نفسها. المشكلة اللي قصدي عليها إن الناس دي بتستخسر تبذل جزء من الطاقة اللي في جسمها عشان تفكر في السؤال بنفسها. أعتقد الرسول عليه الصلاة و السلام محكمش في كل كبيرة و صغيرة في الحياة. و أعتقد إنه يقصد كده عشان يدي فرصة للناس إنهم يفكروا و يجتهدوا. طيب أنا ليه ضد الناس الموسوسة اللي بتسأل في كل صغيرة و كبيرة؟
     هديلك مثال. افترض عندك كباية عصير برتقال, و انت كل دقيقة بتاخد من الكباية دي بق, أكيد مش كل بق هيكون طعمه حلو زي البق الي قبله. على الأقل هتلاقي بق منهم فيه بذرة تتحشر بين سنانك و تقعد تعافر على ما تطلعها.
     الليمونادة برضه مع الوقت بتمرر و بتخليك تكره نفسك لما تشربه و هو مر. القصب برضه بيسوس, و البطيخ فيه بذر. العضاير كتير و الحمد لله.
أنا قصدي من المثال ده إن الشيخ اللي بتشرب من عننده المعلومة هييجي عليه في مرة و يديك معلومة بايظة. و ممكن يكون أصلا شيخ مسوس و كل معلوماته بايظة. و المثال ده مش بعيد أوي لأن فيه فعلا شيوخ كده (زي اللي بيحرموا الفسيخ كده).
 طب و الحل؟ تنتحر؟ لأ. تقتل الشيخ بتاعك؟ لأ برضه. تسأل رئيس الجمهورية؟ هو فاضيلك؟ تمشي على الحيط طيب؟ لأ.
   الحل يكمن في كلمتين. اعصر دماغك و اشرب عصير مخك. ده أحسن و أضمن بكتير من عصير واحد تاني. لأن عقلك بطبيعته بيفكر في الصح قبل ما بيفكر في الغلط. و اللي انت مقتنع بيه اعمله. أهم حاجة تكون انت بتفكر بمنطقية و لو الموضوع صعب عليك روح اسأل الشيخ ساعتها.
    كل ما هتعصر مخك أكتر هتثق في نفسك أكتر و هتكون واثق مية في المية إنك بتعمل الصح على رأي غسان مطر.
        بالعقل.....مش عربية نقل!!!!


                         السير فيروتشي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق