الجمعة، 11 مايو 2012

External

  وصلت بينا الدرجة لأن في ناس بتموت من سوء حالتها النفسية بسبب الدراسة و المنظومة التعليمية الزبالة اللي احنا عايشين فيها . وصلت بينا الدرجة في إن اللي بيموت فينا محدش بيزعل عليه و تاني يوم بتلاقي حفلة معمولة .

ولا كأنك كنت عايش. و لا كأنك كنت أصلا موجود. الإنسان وصلت بيه الدرجة إنه خلاص مالوش أي لزمة عند البني آدمين.

في أقل من 3 شهور مات 7 من طلبة كلية هندسة و محدش سأل فيهم ولا في صحابهم و لا في أهلهم. و فوق كده غدارة الكلية بعد آخر وفاة بتصر إنها تعمل حفلة تخرج.
 
نسبة الناس اللي حالتها النفسية أسوأ ما يمكن بسبب المعاملة الوحشة في الكلية  و المنظومة التعليمية القذرة زادت.
 كان في ناس  بتموت في ثانوية عامة بسبب الدراسة و كنا بنقول إنهم مراهقين و مش واعيين. لكن لما توصل الظاهرة دي للكليات للناس اللي هي واعية و عاقلة يبقى العيب مش فينا. العيب في التعليم البهايمي اللي بنتعلمه. العيب في دكاترة الكلية اللي بتعاملنا زي المعيز. العيب في أهالينا اللي كل همهم يشوفوا الامتياز. العيب في الإدارات اللي بقى الموت عندهم ده شيء عادي.


الله يرحم السبعة اللي ماتوا كلهم .


و من النهاردة أي دكتور هيتطاول عليا هاخد حقي منه بإيدي و مش هسيبه إلا إذا كان واخد جزائه او مسجون. و لو محدش من الإدارة اتصرف الدكتور ده مش هيخرج سليم من الكلية. و طالما المعاملة زفت يبقى خربانة خربانة.

محدش يتعاطف مع الناس اللي في حالته . و محدش يكره اللي بيعاملك وحش عشان محدش وقفه عند حده قبل كده.  خد حقك بإيدك بعد كده اكره أو حب زي ما انت عايز.

آخر كلامي في البوست ده هو رسالة لكل دكتور و كل إداري في كلية هندسة جامعة القاهرة...الله يحرق قلبكم زي ما بتحرقوا قلبنا كل يوم.

بالعقل....مش عربية نقل

السير فيروتشي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق