الجمعة، 16 مارس 2012

افتح البطيخة متخبطش عليها

    الناس بتستعجل أوي في حكمهم على الأفراد فبالتالي يتلاقي ناس يحكموا على الولد اللي بيليس لبس غريب إنه سيس و بيقولوا على البنت اللي مش محجبة  إنها مش متدينة و مش محترمة. و تلاقي الشيوخ بيحكموا على الشيخ التاني اللي مش مربي دقنه إنه بيألف في الدين و لا يفقه شيء.
         مش دايما حيلة إنك تخبط على البطيخة بتنفع فساعات بتلاقي البطيخة دي قرعة. عشان تطمن ممكن تفتح البطيخة عند الراجل و تشوف هي قرعة و لا لأ. الفهلوة مش علم ولا صفة حلوة في الإنسان المصري. اللي بيفتكر إن الناس كلها أغبى منه هو الغبي بنفسه.
        مش دايما اللي بيطلع من الأوائل في الدفعة يبقى دحيح و حفيظ مبيفهمش
        مش دايما سواق الميكروباص بيبقى متسول و سافف ترامادول و شايل مطوة في جيبه
        مش دايما ضباط الشرطة ظالمين و مفتريين.
        مش دايما اللي بينام في المحاضرة بيبقى فاشل.
        مش دايما اللي بيتكلم في الحرام و الحلال يبقى مقفل دماغه و مش عايز يفكر.
        مش دايما التحبيط على البطيخة بينفع.
   هقولكم على مثال حصل معايا انا شخصيا. أنا طالب في كلية هندسة و عندنا في القسم بتاعنا معمل للالكترونيات و بيفتح كل يوم الساعة تسعة الصبح. كنت في يوم من الأيام مطبق عشان كنت بشتغل في تسليمة من التسليمات و رحت الكلية من غير ما انام. و كنت أول واحد داخل المعمل ده و ابتديت أكمل شغلي. بعد ما خلصت المفروض اللي عملته ده الكمبيوتر بيعمله Rendering و ده بياخد حوالي سعة و شوية. انا قلت في الساعة دي أناملي شوية عشان أكمل شغلي و أنا فايق. اتضح بعد ما صحيت إن وكيل الكلية دخل عليا المعمل و شافني و انا نايم و بعد كده دخل على الدادا اللي ماسكة المعمل و هزأها عشان فاتحة المعمل للطلبة عشان يناموا فيه. الراجل ده ظلم ست كبيرة قد أمه و حكم عليا حكم غير صحيح و كمان انا بقى شكلي وحش قدام الدادا و بقت ترفض تفتحلى المعمل بدري شوية.
   مثال تاني برضه. في اجتماع من اجتماعات فريق المسرح اللي انا فيه كان في شخص انضم لينا جديد و كان من كلامه باين إنه متدين. كان بيقف على الواحدة في كلام رئيس الفريق و كان الرئيس بيرد عليه في كل حاجة. انا و الرفيق زناتي اتخنقنا منه. و لكن مع مرور الأيام اتضح إن دماغه متفتحة جدا و انسان في الكوميديا مسخرة و ممثل هايل جدا و له مستقبل باهر.
   المثل بيقولك تعرف فلان؟ آه. عاشرته؟ لأ. يبقى متعرفوش. الانطباع الأول مش دايما بيكون صح و ساعات كتير بيكون غلط.
   بالعقل....مش عربية نقل!!!! 
           السير فيروتشي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق