الجمعة، 9 مارس 2012

الشاطرة تغزل بكليك شمال

     الناس طول عمرهم في مصر بيستخدموا النت عشان يبقى مصدر تواصل بينهم و بين صحابهم. غير إنه بيبقى مصدر مسلي للأغاني و اللعب الأونلاين و الصور المضحكة. مع إن النت فيه حاجات كتير ممكن تعمل منك مليونير. و ممكن كمان النت ده يغنيك عن إنك تاخد كورس في برنامج معين أو مادة معينة.
   أفتكر إن الناس بتحكم على الحاجات بطريقة معينة للسبب ده. محدش بيعمل سيرش على الحاجة دي و يفهم هي بتتكلم عن ايه. الواقع مش هو المصدر الوحيد للمعلومات عن الحاجات الي بتشوفها. و الأمثلة عندي كتييير.
   عندك أول حاجة: كلمة بيبسي ناس كتير بيقولوا أنها "pay every penny to save Israel" طب ما هو ممكن Iceland  أو مثلا Iran. مش ده المهم, محدش فينا فكر يدور في النت خصوصا على موقع شركة بيبسي عن معنى الكلمة. و الحقيقة موجودة على النت ألا و هي إن كلمة Pepsi جاية من كلمة Pepsin اللي هي مادة هاضمة بتفرز في معدة أي حيوان ثدي. و ده زي ما تقول حافز للناس عشان تشرب بيبسي عشان يهضموا. اللي مش مصدقني يدور على النت خصوصا على ويكيبيديا و الموقع الرسمي للشركة.
    تاني حاجة: ناس كتير أوي بتحكم على موسيقى الميتال إنها عبادة للشيطان. تساله سمعت الكلام ده منين يا إما يقولك من شيخ الجامع يا إما يقولك المعلومة دي معروفة. طبعا معظم شيوخ الجوامع مقتنعين إن الموسيقى حرام فهو بيقول كده من غير ما يسمع ميتال و لا نيلة. و اللي بيقول المعلومة دي معروفة بيقول كده عشان يبان مثقف قدام الناس. الحقيقة موجودة في كل حتة على النت. موسيقى الميتال أنواع و هي (heavy metal-thrash metal-black metal-doom metal-death metal- new metal-industrial metal) و مانكرش إنه في جزء من المزيكا دي بيدعو لعبادة الشيطان بس دي النسبة الضئيلة جدا من الميتال كله. أما باقي النسبة الموجودة في موسيقى الميتال بتحكي عن مواضيع سياسية و نفسية و اجتماعية و كمان رومانسية. عندك فريق اسمه Limp Bizkit معظم أغانيه سخط على السياسة القذرة اللي بتتبعها دول كتير للسيطرة على عقول الناس. عندك فريق اسمه Staind بيتكلم في معظم اغانيه عن إهمال الأب و الأم للولاد و عدم توجيههم للطريق الصح. في كمان فرق كل همها إنها مجرد تعبر عن غضب عام جوا الإنسان و فعلا لما بتسمع المزيكا دي بتطلع غضبك بدل متطلعه على حد تاني. اللي مش مصدقني يعمل سيرش في يوتيوب و يقرأ الكلمات بتاعة الأغاني و يحكم بنفسه.
    ثالث حاجة: الناس الحلوين اللي بيقولوا إن الدكتور البرادعي هو السبب في إن أمريكا دخلت العراق. اللي بيدور في النت كويس هو اللي هيعرف يرد على الناس دول و يقولهم إن الدكتور البرادعي في تقريره بعد تفتيش العراق كتب إنه مفيش في العراق أسلحة دمار شامل. و بعد التقرير ده مشي من وكالة الطاقة الذرية. اللي مش مصدق يدور على النت.
   أنا ممكن أفضل أسرد أمثلة للصبح بس عشان أوفر عليكم الوقت الي ممكن انت تستغله في إنك تصحح و تأكد معلوماتك فيه من خلال النت. النت سلاح ذو حدين و أحسن من التليفزيون و أحسن من المدارس و الكليات. و اللي بيعتمد على النت بطريقة أساسية في شغله أو دراسته, اعرف إنه شخص بيحب يعرف المعلومات المؤكدة. يا ريت تعملوا زيهم و تتأكدوا من كل معلومة من النت.
     و بالعقل.....مش عربية نقل!!!

                                                                      السير فيروتشي 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق