الأحد، 15 يوليو 2012

E7terem nafsak


مبدئيا متأسف جدا على الاختفاء الطويل بس حبيت أبقى بعيد عن المشهد في فترة الانتخابات الرئاسية عشان مأثرش على قرار حد.
          طوال الفترة اللي فاتت كنت باسمع آراء كتير قوي عن موضوع التحرش الجنسي و المعاكسة. ناس قالت إن البنت عي اللي بتبقى مش محترمة نفسها في لبسها عشان كده الولاد بيتحرشوا بيها. و ناس تانية قالت إن الولاد دول مش متربيين و مرضى نفسيين و فاسدين طول حياتهم. ناس تانية قالت إن الغلط على الاتنين الولاد و البنات.
       لما سألتهم عن الحل, رجالة كتير قالوا البنات تحتشم أكتر و بنات كتير قالوا المتحرش يتسجن. ده غير اللي قال يسهل الجواز على الولاد و غير اللي قال البنات متركبش مواصلات أصلا و غير اللي عاجبه الوضع كما هو عليه.
      اللي لاحظته من كلام الناس إنهم مش بيفكروا في المشكلة بشكل عميق. و إن الحلول كلها سطحية بغض النظر عن رجعية بعض الآراء. محدش فكر ايه اللي بيخلي الولد يتحرش بالبنت و محدش فكر ليه البنت بتلبس بتلبس لبس مستفز.
     لو هتسألني عن رأيي أنا هقولك إن نسبة المساهمة في المصيبة الكبيرة دي هي 20% للولاد و 20% للبنات و 60% للأهل و التقاليد و الرجعية الأخلاقية اللي احنا عايشين فيها. إزاي؟
    أنا شايف إن الغلط قبل ما يحصل بيكون متحمل على ناس كتير لكن لما بيحصل, الغلط كله بيبقى على الولد. أنا موافق تماما على عقاب المتحرشين لكن المفروض برضه نحل المشكلة من جذورها. عشان أنا غير مقتنع تماما بإن لبس البنت أو غريزة الولد هي السبب. الغريزة موجودة على مر كل العصور. أيام عصر الانفتاح في السبعينات, كانت الستات أغلبهم مش محجبات و كانوا بيلبسوا جيبات قصيرة و لبس مغري جدا مقارنة بالعصر اللي احنا فيه. لكن نادرا قوي لما تلاقي حالة تحرش ساعتها. غريبة!!!
    لما سألت الناس الكبيرة عن النخوة أيامها و الشهامة و الأخلاق كان كله بيقوللي غن الناس كانت أخلاقها كويسة جدا من الفقير للغني و من الصغير للكبير. حبيت ساعتها أفكر ايه اللي حافظ على أخلاق الناس ساعتها. لقيت إن فرص الجواز كانت سهلة جدا بالنسبة لعصرنا, و مكانش فيه انحطاط ديني زي دلوقتي بيقلل من مكانة المرأة. كانت ساعتها الست زيها زي الراجل. تتعين في أي حتة و تتعلم في أي كلية و كان ليها حرية رأي. عشان كده الست ساعتها كانت تمشي في الشارع مطمئنة و متأكده إنه لو حجد عاكسها, الشارع كله هيرن اللي عاكسها علقة تمام.
   نرجع لعصرنا بقى و نبص على الجواز عامل إزاي. رأي أبو البنت أو أم البنت هو الكل في الكل و يمكن رأي البنت مايتاخدش أصلا. و لو الأب وافق بيساوم العريس على المهر و الشبكة. ده أكبر دليل على إن المرأة في عصرنا بنعاملها على إنها تلاجة أو غسالة أو عربية. ده غير إنه رجالة كتير جدا بترفض إن مرتاتهم تشتغل و يقولوا إن مكانها هو البيت و تربية الأولاد. تيجي للشارع تلاقي السواقين الرجالة يشتموا في السواقين الستات بغض النظر مين فيهم بيغلط لأن ده موضوع تاني....تلاقي المتدينين بيهاجموا الاختلاط و عايزين دايما يفصلوا بين الرجالة و الستات مع غن ده شيء مستحيل تنفيذه.
   انعدام المساواة هو اللي بيخلي البنت تخاف من أي ولد أحسن يتحرش بيها. هو اللي بيخلي الولد شايف البنت في الشارع حاجة ملكه يلمسها وقت ما هو عايز. هو اللي بيخلى الأب و الأم يخافوا بزيادة على بناتهم و يخنقوها في حريتها.
    بعد الرغي ده كله أحي أقولكم رأيي بكل اختصار. لو بطلنا انحطاط في الدين و بطلنا التقاليد المتخلفة اللي بنتبعها و ربينا عيالنا على الصح, ساعتها مش هتخاف على بنتك من التحرش. و ساعتها اللي يتحرش يستاهل الإعدام.
       يا ريت اللي معترض على رأيي يعمل كومنت و نتناقش سوا. الحوار هيفيد.
       بس بالعقل....مش عربية نقل!!!!
     السير فيروتشي